Evoluție continuă: Setrio Soft previzionează că industria software va crește și în 2024

Evolutia serviciilor medicale

Care sunt specificitățile digitalizării în segmentul de sănătate din România?

În 2023, piața de software din România a continuat să arate un trend ascendent, în ciuda provocărilor și incertitudinilor generate de contextul global. Este notabil faptul că lecțiile de eficiență înregistrate în timpul pandemiei au devenit o parte integrantă a strategiei de digitalizare, devenind un trend adoptat din ce în ce mai mult în diverse sectoare. Cu toate acestea, eforturile de susținere guvernamentală prin programe precum PNRR sau digitalizarea IMM-urilor întâmpină dificultăți în absorbția fondurilor și în adaptarea la cerințele birocratice stricte.

Într-un interviu despre evoluția pieței românești de software, Marius Ciupercă, Director General Setrio Soft, ne povestește despre previziunile 2024 în industria furnizorilor de servicii medicale, despre cum compania deservește verticale atipice precum cele din domeniul serviciilor de sănătate și logistică, care implică cerințe specifice și diverse. În sectorul serviciilor de sănătate, un trend major în 2023 a fost consolidarea furnizorilor de servicii, reflectată prin mișcări comerciale de achiziții și fuziuni. Această consolidare a generat necesitatea alinierii noilor entități la standardele și procedurile existente, o tranziție facilitată de soluțiile software de gestionare și standardizare a fluxurilor dezvoltate de Setrio.

1. Cum ați văzut piața de software în 2023 versus anul anterior și cum s-a poziționat particular Setrio?

Analize preliminare arată că piața de IT din România pentru anul 2023 a depăşit 2,65 miliarde de euro, reprezentând o creștere de peste 10% versus 2022. Setrio a continuat trendul pozitiv de creștere din ultimii 5 ani cu peste 20%. “Lecțiile de eficiență” din pandemie se mențin ca un lex scripta în zona de digitalizare și ne bucurăm că au devenit un trend. Se încearcă susținerea guvernamentală prin programe de tip PNRR sau digitalizare IMM prin agențiile de dezvoltare regionale, doar că absorbția de fonduri este anevoioasă și de cele mai multe ori cerințele birocratice stricte împiedică adopția digitală.

În mod particular Setrio deserverște verticale atipice, respectiv cele de servicii de sănătate și logistică, verticale cu cerințe foarte specifice. În zona de servicii de sănătate un trend major în 2023 a fost comasarea furnizorilor de servicii tradusă prin mișcări comerciale de achiziție, M&A. Odată cu o achiziție nouă vine nevoia alinierii noii companii la procedurile comerciale existente și această aliniere este cel mai facil de implementat cu ajutorul unui soft de gestiune gândit pentru standardizare de fluxuri. În zona logistică, creșterea comerțului electronic se traduce printr-o creștere a cererii logistice, atât ca spații de depozitare, cât și ca eficientizare a operațiunilor din teren. Setrio a continuat și în 2023 investițiile în îmbunătățirea soluțiilor pentru zona logistică, cu focus principal pe zona de depozitare și optimizare a depozitării.

2. Challenge-uri în domeniul software pentru profesioniștii din sănătate în 2023?

Profesioniștii din sănătate își doresc focus pe activitatea lor și mai mult timp pentru actul medical, în schimb multitudinea de modificări legislative și fiscale adaugă mereu niveluri noi de birocrație. Challenge-ul pentru noi ca producător de software, dar și furnizor de servicii de consultanță, e să filtrăm cât de mult posibil toate modificările legislative și să le integrăm în fluxuri simplificate în soft, astfel încât să afecteze minim munca efectivă a profesionistului. Desigur toate aceste modificări presupun costuri mari de dezvoltare și din păcate în 2023 schimbările fiscale nu ne-au ajutat. Încercăm să menținem un echilibru între costurile constant afectate de inflație, mișcări geopolitice sau migrare de personal calificat și valoarea finală a unui serviciu SaaS eficient.

3. Care sunt top 3 driveri ai evoluției pozitive din anul 2023?

Verticala cu cea mai mare creștere în 2023 a fost digitalizarea clinicilor. A existat o mai mare apetență versus anul trecut pentru optimizarea fluxurilor din recepție, de la preluarea pacientului până la optimizări cu centrală digitală pentru preluarea apelurilor, sisteme de programare și notificare automată a pacienților sau managementul echipamentelor din clinică. Managerii realizează că din cauza costurilor din ce în ce mai mari cu personalul medical și auziliar nu își pot crește business-ul fără fluxuri foarte precise și automatizarea acestora. 35 de clinici au adoptat soluția BizMedica de la Setrio în 2023 și din portofoliul actual de peste 100 de clinici, 40% au contractat licențe noi de medici, adică și-au mărit activitatea.

Aceeași dorință de eficiență sporită vine natural în sectorul retail farma, în cazul căruia, ca exemplu, în 2023 ne-am folosit de o cerință legislativă, respectiv codurile obligatorii de producător pentru sistemele de urmărire și raportare a medicamentelor au fost utilizate și integrate în flow-ul de marfă, de la recepție până la vânzare, ca identificatori unici, eficientizând procesele atât pentru transportator, cât și pentru depozitar și retailer. Avem 210 puncte de lucru farmaceutice care au făcut upgrade la sistemul BizPharma în 2023 și aproape 50% dintre acestea au fost integrate într-o rețea retail existentă printr-o mișcare comercială de vânzare sau achiziție.

Un alt factor de creștere în 2023 l-a reprezentat adopția de module logistice de către companii internaționale cu reprezentanțe locale. Marile corporații încep să eficientizeze costurile apelând la soluții locale pentru a câștiga nu doar în zona de achiziție, dar și în flexibilitate și ergonomia soluției. Decât să apelezi la furnizorul de ERP internațional care gestionează fluxurile la nivel de grup, folosești o soluție locală pe care o integrezi în ERP-up global. Setrio furnizează soluții de tip hub B2B pentru gestionarea și urmărirea comenzilor, precum și aplicații mobile pentru forța de vânzări sau reprezentanți medicali.

4. Ce fel de proiecte noi au ieșit în evidență în 2023?

Investițiile R&D în 2023 au respectat strategia Setrio de a reinvesti 30% din profit in îmbunătățirea produselor existente sau dezvoltarea de produse noi. Soluția pentru lanțuri retail, BizPharma Head Office, a fost reconstruită cu un framework nou și tehnologie cloud, continuare a unui efort de retehnologizare început în 2021.

Alte direcții pentru dezvoltări noi în 2023 au reprezentat aplicațiile mobile pentru pacienți, module speciale pentru clinicile cu servicii de spitalizare de zi, iar în zona logistică s-au continuat investițiile în completarea suitei de soluții WMS și TMS. În 2024, pe lângă continuarea proiectelor actuale, ne-am propus un an de stabilizare și consolidare în care investițiile vor viza mai mult îmbunătățiri ale performanțelor soluțiilor existente și alinierea lor la standarde noi.

5. Cum se vede 2024 din perspectiva industriilor în care operați?

Vedem că în 2024 se va continua ritmul de creștere al pieței de software și servicii din România și sperăm ca acest trend să fie susținut de deblocarea programelor de finanțare nerambursabilă și a grant-urilor de digitalizare. Dacă 2023 a fost marcat de dezvoltări și adaptări în vederea respectării standardelor SAF-T, în 2024 aceste dezvoltări vor continua cu e-Factura, dată fiind necesitatea legislativă de aliniere totală în 2025. Având în vedere dinamica sectorului de sănătate ne așteptăm la cel puțin la fel de multe update-uri legislative.

Anul trecut am răspuns la creșterea zonei de comerț online cu dezvoltarea unei divizii de Marketing Digital pe care dorim să o consolidăm în 2024. Competiția foarte mare din această zonă ne obligă să recrutăm în echipă profesioniști din ce în ce mai bine pregătiți pentru a gestiona cât mai pro-activ schimbările impuse de jucătorii mari din zona de promovare online și publicitate plătită. Este una din cele mai dinamice zone de piață, unde experiența se traduce prin optimizări SEO, nu prin vechimea în piață și unde standardele se resetează foarte frecvent.

Pe lângă SAF-T și e-Factura, furnizorii de servicii medicale, considerate de legislația europeană servicii esențiale, vor mai avea de implementat cerințe noi în următorii ani și aici menționăm directiva NIS2, o actualizare și extindere a Directivei NIS inițiale adoptate în 2016. Aceasta a fost introdusă pentru a face față noilor amenințări și provocări din domeniul cibernetic, inclusiv evoluția tehnologică rapidă și creșterea atacurilor cibernetice. Impactul asupra furnizorilor de servicii medicale poate fi semnificativ, deoarece aceștia trebuie să întreprindă măsuri suplimentare pentru a se conforma cerințelor mai stricte de securitate cibernetică impuse de Directiva NIS2. Aceste măsuri pot include implementarea unor politici și proceduri de securitate cibernetică mai riguroase, investiții în tehnologii și soluții de securitate cibernetică avansate și dezvoltarea unor capacități interne mai puternice în domeniul securității informatice. De asemenea, furnizorii de servicii medicale trebuie să fie pregătiți să raporteze incidentele de securitate cibernetică autorităților competente și să coopereze în schimbul de informații și experiențe cu alte organizații din sector. Toată această avalanșă de cerințe și rigori legislative va trebui transpusă în fluxul zilnic al profesioniștilor din sănătate. Este clar că fără niște sisteme aliniate, dar și optimizate, va rămâne mult prea puțin timp pentru actul medical efectiv.

6. Care credeți că va fi tendința principală în domeniul software pentru profesioniștii din sănătate în anii următori?

Orice capitol despre tendințe și tehnologie începe cu litera A și se termină cu I – AI e omniprezent în topul tendințelor digitale indiferent de domeniu. Suntem preocupați de evoluția tehnologică și recunoaștem multitudinea de sisteme care real sunt mai mult în zona ML (machine learning) – suntem încă departe de un “true AI”. În realitatea de piață autohtonă însă, avem de construit sisteme și arhitecturi de bază și ne lovim de adopția simplă, de translația de la hârtie la formular digital, deci AI-ul e încă o dorință utopică dacă ne raportăm la stadiul sistemelor digitale în România și la interoperabilitatea acestora.

Focus-ul Setrio rămâne în continuare în realizarea de produse cât mai utile și pe cât posibil ușor de utilizat și adoptat de profesioniștii din sănătate, menținând o limită de accesibilitate din perspectiva costurilor. Suntem deschiși și căutăm constant integrări cu soluții care pot să completeze suita noastră și pot să aducă un plus în fluxul de lucru al prestatorilor de servicii medicale. Integrările și parteneriatele sunt în lista noastră de strategii preferate.

Un alt element pe care îl vedem în legătură cu integrările și care poate rezolva complexitatea tot mai mare din industrie îl reprezintă soluțiile de tip multimodal. Un sistem multimodal poate procesa și interpreta mai multe tipuri de date de intrare, cum ar fi text, imagini, audio și video, simultan. Sistemele AI medicale actuale procesează doar un tip de date, de exemplu, text sau fișiere de radiologie. Cu toate acestea, medicina prin natură sa este multimodală, la fel ca și oamenii. Pentru a diagnostica și trata un pacient, un specialist îl ascultă, îi citește dosarele de sănătate, se uită la imagini medicale și interpretează rezultatele de laborator. Acest lucru depășește cu mult ceea ce este capabil orice AI astăzi.

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email